luni, 30 ianuarie 2023

Mihai VACARIU

 

CÂTEVA CUVINTE DESPRE „ORA CINCI ȘI ȘAPTE MINUTE”

E o carte despre un subiect foarte actual- războiul: războiul din Ucraina, războiul din Transnistria, deportările. Este tema centrală a acestui roman. Întreaga carte este o serie de povestiri, care devin parte a unui roman. Aparent, sunt diferite, dar se leagă între ele, prin anumite personaje sau prin anumite fire de subiect. Dacă ești atent, nu ai cum să nu observi asta.

 Ceea ce m-am întrebat citind cartea cât este autobiografie și cât este ficțiune. Mi s-a părut că întâmplările autobiografice sunt destul de prezente. Impresia mea e că radiografiază o lume. Este, într-adevăr, radiografia războiului, dar mai important decât radiografia războiului este prezentarea într-un anumit fel a istoriei. Aș pune semnul egal dintre această carte și istorie. Mi s-a părut că este vorba și de istoria trecută, istoria prezentă și, foarte interesat, istoria viitoare, ceea ce ni s-ar putea întâmpla nouă, celor din România și Republica Moldova dacă lăsăm răul să învingă. Chiar mă întrebam dacă autorul are vreo soluție la tot răul ăsta care ne înconjoară. Pe ici, pe colo, am putut să identific soluția. Cred că este iubirea. Iubirea care apare în anumite povestiri din când în când. Dacă nu opunem răului iubirea și binele, răul va învinge. Un alt aspect important este ceea ce putem noi învăța din ceea ce s-a întâmplat. Sau, mai bine zis, cartea vorbește despre refuzul nostru de-a învăța din istorie. Asta mi-au transmis anumite povestiri.

Mă întreb câtă premoniție și prevestire este în această carte. Autorul trăiește la maxim fiecare eveniment care s-a întâmplat sau care se va putea întâmpla în această țară sau în această lume. Este extraordinară capacitatea lui de-a trăi orice cu toată ființa, chiar dacă  evenimentul s-a întâmplat în urmă cu cincizeci de ani, se întâmplă aici și acum sau în Ucraina. Dacă ar fi să numesc povestirea mea preferată, aceasta ar fi „Cadoul Nadiușei”. Stilul în care este scrisă este absolut fenomenal. Povestirea este compusă doar din trei sau patru fraze, iar ultima este foarte lungă, se întinde pe două pagini și în aceste fraze Dumitru încearcă să înțeleagă. Să înțeleagă fricile noastre, paradoxurile care ni se întâmplă, să înțeleagă de ce oamenii ăia se omoară între ei. Asta mi-a plăcut foarte mult la această carte. Autorul s-a pus în mintea personajelor, aproape ca Dostoievski, încercând să justifice acțiunile lor din punct de vedere psihologic. Este extraordinară această carte. Totul se întâmplă foarte rapid. Când veți citi cartea, veți avea impresia că ați trecut în mare viteză printr-un tunel și totul s-a petrecut foarte rapid. Asta a fost senzația mea. Totul se petrece foarte rapid. Vine, se prăbușește lumea întreagă peste tine. Eveniment după eveniment după eveniment și toate te lovesc așa ca un par în cap. Este extraordinară. Este un semnal de alarmă. O avertizare despre ceea ne așteaptă dacă nu o să acționăm.

 

Mihai VACARIU

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu