O carte care m-a inspirat să meditez...
Nu-s
critic ca să fac disecarea cărţii care mi-a plăcut. Îmi propun doar să meditez
asupra celor lecturate, dacă simt că se produce în mine o conexiune electrocutantă,
iar senzaţia lecturii se dizolvă - în cavitatea bucală (ca ceva dulce/amar), în
minte lucrând (asemeni unui cui sfredelitor), în memoria-mi (ca un film de
scurt metraj în care pot fi şi eu protagonist), altfel zis, meditez atunci când
mesajul cărţii se ţine de gândul meu ca o trenă, inoculându-mi senzaţia ciudată
de relaţie/parteneriat cu personajele şi întâmplările descrise de autorul
cărţii. Iată aceste sentimente bizare le port în minte după contactul/lectură a
romanului ”Un american la
Chişinău”, care este o recentă realizare a lui Dumitru Crudu.
E cazul unui roman „epopee”?! A unui pamflet care traversează într-o formulă fulminantă,
neobişnuită, dramatică două decenii din destinul unui spaţiu mereu testat la
capitolul memorie... Pot caracteriza lucrarea colegului meu şi ca pe o cronică
bizară ce îşi are drept călăuză copiii unui neam-siamez separat şi care, după
multă incubare şi rătăcire, în sfârşit, e reîntâlnit (nu şi reintregit),
regăsit şi testat la o nouă probă a identificării (identităţii). În aparenţă „Un american la Chişinău” este un roman
fără pretenţii, care însă captivează pe parcursul lecturii prin felul
magnetizant de a te implica în nişte situaţii din cele mai picareşti. Zic: halal
autorului! După câteva explozii literare, Dumitru Crudu vine cu acest roman rocambolesc,
care, precum remarcasem, pare a fi un remediu eficient întru relaxare, deşi...
Iarăşi o aparenţă! Lucrarea, care este prin mesajul său o rememorare, o trecere
în revistă a unor evenimente marcante, într-un stil frugal, magnetizant, te
transferă ca cititor (te readuce) la o realitate relevantă, implacabilă, pe
care ai aspirat-o (în mod conştient sau inconştient), ca şi majoritatea
tinerilor marcaţi de evenimentele de după ”90. Lucrarea pare a fi scrisă fără
vreun efort, fără interdicţii, fapt care-i inspiră şi mai multă credibilitate
şi firesc. Autorul e întrupat în personajul său: Anton, acesta fiind axis mundi
al romanului, în jurul căruia se întâmplă de toate: evenimente istorice,
schimbări la faţă; dragoste, trădare, violenţă, căutare de sine, răzbunare,
moarte şi iarăşi viaţă... Anton e un tip şcolit (mai mult un autodidact) e tobă
de carte (lecturi), talentat, principial, dar şi dedublat, posesiv, pasional
(până la obsesie), confuz şi... rătăcit (îmi aminteşte de un personaj de-al lui
Knut Hamsun, dar şi de „Străinul” lui Albert Camus), esenţa căruia, exprimată prin
acţiunile şi manifestările sale verbale, dezvăluie spiritul românului
basarabean care cu disperare încearcă să-şi ascundă handicapurile, căutând
totodată cu aceeaşi disperare să-şi legalizeze originea, identitatea, rămânând însă
mereu în gardă (a nu fi descoperit, a nu
trişa...). Americanul, pe care-l „urmezi” din curiozitate, crezând că el va
produce o explozie în acest spaţiu (cuprins de roman), este o alegorie
simbolică, ca de altfel şi tinerii care păstrează în vorbe şi gânduri spiritul
ocupantului... Replicile personajelor îmbibate cu argouri şi jargoane, spre
marea mea surprindere, nu m-au deranjat, ba mi s-au părut a fi detalii-accesorii
pentru faţada peisajului imundizat...
Şi, dacă
fac abstracţie de elementul politicesc care ne roade ca un vierme virtual pe
toţi (şi personajele!), romanul lui Dumitru Crudu este o carte de vizită a
tinereţii, cu toate frământările amoroase şi visurile-i-miraj de neuitat...
Claudia
Partole
( BIBLIOPOLIS)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu