Prin Georgia, în căutarea Georgianei
După
aproximativ un deceniu de la afirmarea intempestivă a fracturismului,
Dumitru Crudu, autor al manifestului care a dat culoare unei întregi
generaţii, se afirmă şi în roman, după un traseu controversat şi de
succes în dramaturgie şi poezie. Cam tot ce întreprinde Dumitru Crudu în
domeniul literar are o alură explozivă şi e însoţit deseori de
controversă, dar dincolo de acestea se întrevede un program creator de
anvergură şi de mare coerenţă, care cuprinde acum toate cele trei
genuri, poezie, teatru şi roman.
La o privire superficială, s-ar părea că Măcel în Georgia
combină două locuri comune ale prozei douămiiste, alegând drept cadru
temporal ultimele clipe ale comunismului şi filtrându-le printr-o
perspectivă subiectivisto-confesivă, condimentată cu scene de sex,
violenţă şi nesfârşite aventuri bahice. Aceste toposuri ale prozei
douămiiste sunt prezente şi în romanul lui Dumitru Crudu, dar proza sa
are destulă forţă de a le depăşi în cele mai inedite şi neaşteptate
direcţii. Într-adevăr, decorul pentru nefericirile şi aventurile
personajelor este dominat de atmosfera crepusculară prezentă în Chişinău
şi Tbilisi, surprinse cu puţin timp înaintea prăbuşirii Uniunii
Sovietice, iar dominant este discursul deprimist al unui anti-erou
noncomformist, paralizat de excesiva conştiinţă a eşecului personal şi
aflat nu de puţine ori în pragul sinuciderii. O bună parte din roman
urmăreşte filmic traseul haotic al personajului principal (Angelo) prin
labirintul capitalei georgiene zguduită de proteste antisovietice şi, în
final, de confruntările armate anunţând sfârşitul regimului comunist.
În realitate, Măcel în Georgia
nu e încadrabil pe deplin nici în nesfârşita serie a romanelor
autobiografismului minimalist, dar nici în categoria „istoriilor
personale”/revizitărilor în cheie subiectiv-ludică ale epocii comuniste,
ambele căzute azi într-o oarecare dizgraţie a criticii.
Dincolo
de naraţiunea uneori obositor de alertă, zac profunzimi care situează
romanul pe o poziţie avansată într-un top valoric al romanelor publicate
în 2008, deşi oarecum dezavantajat de apariţia tardivă. O primă şi
substanţială componentă a romanului este cea realistă, a cărei miză,
împlinită cu brio de autor, este de a construi o amplă galerie de tipuri
umane reprezentative şi de a surprinde profilul societăţii emergente de
sub comunism, de a-i dezvălui gradul de pervertire şi mecanismele de
funcţionare. Reflectorul este îndreptat mai ales spre lumea literară,
unde specia predominantă este cea a profitorilor, a cinicilor,
duplicitarilor, o lume marcată în profunzime de consecinţele pactului cu
regimul. Excepţiile sunt rare şi notabile: poetul Şota, poate cel mai
reuşit personaj episodic al romanului, un fel de spirit salvator al
poeziei, care duce o cruciadă cu gloria literară şi cu falsificarea
poeziei prin publicare, incendiindu-şi creaţiile în momentul finalizării
lor. Reflex tipic al prozei douămiiste, personajul predilect este
individul cu apucături bizare, gesturi hilare, surprins în situaţii
comice, deseori degradante, dar accentuat autentice, capabile să
dezvăluie adevărul despre fiinţa lui intimă. Deşi naraţiunea survolează o
vastă şi colcăitoare mulţime de personaje, iar portretele sunt
creionate rapid, doar din liniile esenţiale, prozatorul
evită caricaturizarea şi schematismul în construcţia personajelor,
datorită artei de a le caracteriza prin intermediul unor situaţii cheie,
reiterate şi amplificate cu detalii inedite.
Romancierul
este mereu secondat de dramaturg, mai ales în preferinţa pentru scene
în loc de rezumate, pentru acţiunea la timpul prezent în locul rezumării
la trecut, pentru orchestraţia repetitivă a scenelor şi străduinţa de a
păstra naraţiunea la un ritm alert. Totuşi, tendinţa prozei de azi de a
caracteriza personajele în momentul intrării lor în scenă e substituită
cu o tehnică mai rafinată, de a trece de la naraţiunea la persoana a
treia, la cea de persoana I, similar cu jocul de oglinzi din Fantoma din moară, unde perspectiva glisa de la un personaj la altul în stil faulknerian (Pe patul de moarte). La
Dumitru Crudu, aceeaşi întâmplare e povestită când de un narator
impersonal la persoana a treia, când de personajul implicat la persoana
întâia, după principiul poetic fracturist al subiectivismului inerent,
capabil să reliefeze aspecte inedite despre real. Spre sfârşitul
romanului, după ce unghiul de percepţie a realităţii a trecut de la Che
Guevara, la Enrico şi apoi la Angelo, cel din urmă rămâne stăpân al
perspectivei narative, ceea ce proiectează realitatea descrisă pe o
orbită halucinatorie, labirintică, în care dispare distincţia dintre
real şi imaginar, mintea lui Angelo rămânând principiul solipsist al
generării evenimentelor, care, pe de altă parte, păstrează intact
caracterul verosimil. Efectul multiplicării straturilor onirice ar fi
fost deplin fără intervenţiile stridente ale naratorului-Angelo, care
aduce ultima parte a romanului mai aproape de teatru, decât de roman,
într-un act V în care revin pe scenă toate fantasmele culpabilităţii,
hărţuind personajul principal.
Drama
lui Angelo este tocmai aceea de a fi evadat dintr-un infern (Chişinău)
şi de a fi căzut în altul, fiindcă, la o privire mai atentă, Chişinăul
şi Tbilisi seamănă ca două picături de apă, două societăţi cu izbitoare
similitudini, egalizate de regimul sovietic, care instaurează acelaşi
tip de ierarhii şi comportamente. Cu acestea ajungem la componenta
secundă a romanului, cea etic-politică, o miză importantă pentru autor
fiind să expună excesele naţionalist-fanatice, care degenerează în
falsificări, reducţii ale imaginii străinului, transformate rapid în
violenţă. Deşi fructifică o problemă majoră (ciocnirile identităţilor
naţionale ale popoarelor supuse imperiului sovietic), forma rămâne
ancorată în registrul comic, cu note absurde uneori, un melanj à la
Kusturiza, unde e posibil ca aceeaşi indivizi care se omoară în bătaie
să stea în secunda următoare la aceaşi masă, prinşi în aceeaşi frăţie
bahică omniprezentă în roman, bazată pe revelaţia destinului similar de
popoare opresate (georgienii şi moldovenii). Capitolul 19 este unul de
mare forţă, consacrat naţionalismelor
şi fanatismelor de toate tipurile (include o percutantă analiză a
categoriei admiratorilor fanatici ai Uniunii Sovietice, cei care urăsc
România), şi a legăturii acestora cu violenţa, totodată o demonstraţie
implicită pentru frumuseţea contradictorie a sufletului slav.
Ca şi în Fantoma din moară
a Doinei Ruşti, umanitatea romanului şi implicit domeniul narativ se
împarte în funcţie de atitudinea fiecăruia faţă de regim, putere,
sistem. Cele două romane par o replică indirectă oferită literaturii
reconstituirilor ludice ale vieţii cotidiene din comunism, o resuscitare
a paradigmei etice. Romanul lui Dumitru Crudu transpune în lumea
tinerilor tipologia socială produsă de comunism, de la artistul boem
(Angelo), la turnătorul-profitor (Che Guevara) sau intelectualul
dizident (Enrico). Prăbuşirea imperiului sovietic prilejuieşte stranii
metamorfoze interioare personajelor, în special lui Che Guevara, care
trăieşte neliniştea de a fi „omul sovietic rămas fără patrie”, iar pe
Enrico îl cufundă într-o neagră depresie, aceea de a-şi fi pierdut
sensul vieţii (lupta cu sistemul totalitar).
Măcel în Georgia
este şi romanul revoltei, al protestului contra ipocriziei,
convenţionalismului, clişeelor, senilizării, romanul noncomformiştilor,
al evadării dintr-un sistem opresiv şi, implicit drama unei generaţii de
eterni marginali în luptă cu o lume pervertită. Perspectiva narativă se
mută de la un personaj la altul, într-un unic cerc al exilaţilor, pe
care îi reuneşte aceeaşi dorinţă de protest, de fugă de autoritate, de
minare a convenţiilor, şi, cu unele excepţii, a compromisului cu
puterea. Che Guevara este porecla care s-a lipit iremediabil, ca o
ironie a sorţii, tocmai de trădătorul grupului, de cel lipsit de orice
energii protestatare, cel care se înrolează de bună voie ca informator,
construindu-şi astfel o biografie în voit răspăr cu cea a mamei sale,
luptătoare contra comunismului. Pare o aluzie indirectă la atitudinea
nostalgică faţă de comunism a unor personaje douămiiste, o falsă
nostalgie provocată de capriciul de a fi în răspăr cu anticomunismul
generaţiei anterioare...Ideea autoexilului şi evadării dintr-o societate
opresivă şi sufocantă este totuşi prea schematic redată. Georgiana fuge
din Chişinău după ce tatăl, cinic profitor al regimului, se sinucide
inexplicabil în momentul maximei bunăstări; Angelo pleacă din Chişinău
în urma ruşinii de a fi publicat în revista şcolii un text în registrul
realismului socialist, pentru care e condamnat tacit şi ipocrit de
locuitorii urbei („Am plecat la Tbilisi ca să nu mă arunc în gol”);
Vladimir, dezertor din armată dintr-un pur joc al hazardului; Enrico,
vajnic luptător anticomunist şi participant la mitinguri de protest,
venit din Chişinău după ce mama sa făcuse pactul cu regimul etc. Tbilisi
nu este un tărâm al libertăţii, ci o altă carceră, din care eroii scapă
ca dintr-un coşmar prin apariţia miraculoasă a unui autobuz,
imagine-metaforă pentru întregul roman, în care tinerii, cei care au pus
umărul la prăbuşirea comunismului ocupă locurile din faţă, iar cei care
perpetuează comunismul, pervertitorii, îi pândesc cu viclenie de pe
rândurile din spate.
Prin
dexteritatea cu care jonglează cu artificiile tehnice, eşafodajul solid
construit al romanului, curajoasele sale mize etice într-o eră a
reconstiturilor ludice a istoriilor din comunism, forţa percutantă cu
care schiţează o amplă galerie de personaje memorabile Măcel în Georgia atestă vocaţia de romancier a lui Dumitru Crudu. Depăşind clişeele prozei douămiiste, Măcel în Georgia
un roman foarte reprezentativ pentru generaţia 2000, surprinzându-i cu
acuitate aspiraţiile, dramele, eşecurile, fiind totodată portretul
generaţiei care a răsturnat comunismul.
*Dumitru Crudu, Măcel în Georgia, Iaşi: Polirom, 2008
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu