miercuri, 14 septembrie 2011
☺☺☺ Dumitru Crudu – Măcel în Georgia
În romanele lui Dumas, cei trei muschetari erau patru, dar în Măcel în Georgia
de Dumitru Crudu (Polirom, 2008) ei sunt trei, chiar dacă sunt
moldoveni. Li se zice Angelo, Enrico şi Che Guevara şi sunt nişte tineri
din Chişinău care se luptă de zor cu stăpânirea sovietică, într-un timp
situat vag în ultimii ani de existenţă ai URSS. şi luptă, şi dă-i, şi dă-i, şi luptă, vorba lui Agamiţă Dandanache, cu demonstraţii şi greve ale foamei, cu ciocniri cu miliţia şi proteste, până când lumea n-a putut să-i mai încapă,
vorba altui clasic, de-au ajuns băieţii tocmai până la Tbilisi, unde
georgienii se străduiau şi ei, prin mişcări similare, să-şi cucerească
independenţa. Ar fi un aproape un caz de export de revoluţie similar cu
cel practicat de chiar Uniunea Sovietică în anii ei de glorie.
Cei
trei băieţi au şi o muză, pe fiica lui Nicolai Ivanovici Poţu, „unul
dintre cei mai cunoscuţi romancieri moldoveni sovietici contemporani”,
comunist convins. Pe fata asta, ne explică o voce auctorială, „o chema
Georgiana şi tare-i mai plăcea să se fută pe rupte, dar numai în timpul
mitingurilor sau al demonstraţiilor”. Într-o epocă agitată, saturată de
proteste, Georgiana avea o viaţă sexuală foarte plină, dar din nurii ei
se înfruptau numai Enrico şi Che Guevara (plus Veniamin, un actor din
Chişinău), căci Angelo, singurul care o iubea, se manifesta exclusiv
platonic şi suferea în tăcere. Atunci când nu luptau pentru
independenţă, oamenii noştri aveau desigur ocupaţii artistice, scriau
versuri şi participau la beţii de pomină. De altfel, consumul de alcool,
acest stereotip omniprezent în literatura sovietică şi a fostelor
republici, umple şi în romanul acesta multe pagini.
Angelo,
Enrico şi Che Guevara se bucură, ca personaje principale, de cea mai
mare parte a atenţiei autorului, iar vocile lor istorisesc pe rând
evenimentele de interes. Alături de ei romancierul introduce o faună
pestriță formată din numeroase figuri conturate mai sumar, multe din ele
memorabile prin portretistica grotescă. L-am pomenit deja pe Poţu,
tatăl Georgianei. Alături de acesta e demn de menţionat Efim Iosifici
Melnic, profesor de teoria literaturii, stâlp al ideologiei oficiale şi
apărător dogmatic al artei sovietice, exeget al scriitorului
proletcultist Samson şleahu,
dar care e gata să sară în apărarea studenţilor acuzaţi de fapte mai
puţin ortodoxe sau organizează orgii sexuale la domiciliu. O apariţie
stranie şi anacronică e Valentina Ivanovna Brovkina, portăreasă de cămin
studenţesc, fostă asistentă medicală într-o unitate de grăniceri la
frontiera cu China, prototip al femeii sovietice cazone. Vladimir,
tânărul dezertor din armata sovietică ce se ascunde sub masca unui
student la matematici face obiectul vigilenţei acestei foste amazoane
roşii.
Dumitru
Crudu scrie într-un stil incisiv şi sarcastic, care evidenţiază
derizoriul în care cad marile idei la nivelul individului redus la
condiţia de soldat în tranşeele unui război care devine din ce în ce mai
mult o formă fără conţinut:
O
cioară ciuruită îl pocni pe Angelo în moalele capului, împroşcându-l cu
un lichid roşu care îi aminti de soarta altei ciori ucise într-un parc
din Chişinău, unde făcuse, de asemenea, greva foamei cu vreo doi ani în
urmă, protestând contra politicii antinaţionale promovate de Partidul
Comunist. „O, cât de asemănătoare erau destinele celor două ciori, din
Chişinău şi Tbilisi, amândouă împuşcate de militarii sovietici decişi
să-i îngenuncheze pe toţi cei care croncăneau contra Uniunii Sovietice”,
se gândi Angelo, dar acest adagiu de neuitat îi fu alungat din minte de
vocile fioroase ale militarilor.
Intenţii
satirice va fi avut romancierul şi atunci când a introdus în carte
figuri din lumea literară. Nu e deloc exclus să avem parte într-o
anumită măsură de un roman cu cheie, deşi câteodată (vezi, de pildă,
cazul poetului Ion Vatamanu, autor de texte unioniste şi patriotice) se
pare că autorul a renunțat la orice măşti aplicate pe figura eroilor
săi. Pentru elucidarea unor asemenea cazuri cititorul trebuie să
cunoască destul de bine realităţile din Republica Moldova, iar dacă nu
are asemenea cunoştinţe, ghinionul lui (sau al literaturii lui Dumitru
Crudu, decideţi dumneavoastră).
Măcel în Georgia
se citeşte cu interes (mai puţin, poate, pasajele ancorate prea adânc
în problematica locală moldovenească) şi probează, în ciuda câtorva
locuri comune, uşurinţa cu care scriitorul creează personaje bine
individualizate. şi, nu
în ultimul rând, cartea îţi lasă sentimentul reconfortant de a citi
literatură în limba română fără ca prin aceasta ea să aparţină neapărat
literaturii române.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu